close
تبلیغات در اینترنت
مهارت‌های لازم در ابراز خشم اصولی

جادوی کلمات | سایت تفریحی , سرگرمی

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن وبلاگ نویسان

مهارت‌های لازم در ابراز خشم اصولی

 


اگر خشمگین می شوید و دوست دارید بتوانید بر این هیجانتان غلبه کنید ، ما برای تان پیشنهادهایی داریم.

مهارت‌های لازم در ابراز خشم اصولی

از آنجایی که خشم ، چه مربوط به زمان های اخیر باشد چه ناشی از رنجش های مدفون شده ی گذشته ، اغلب ابراز آن به شکلی که از شدت فشار آن بکاهد و در عین حال برای کسی که مشمول آن واقع می شود معنی دار باشد ، دشوار است .

 

در ادامه با ما همراه شوید »»»

مهارت‌های لازم در ابراز خشم اصولی

 


اگر خشمگین می شوید و دوست دارید بتوانید بر این هیجانتان غلبه کنید ، ما برای تان پیشنهادهایی داریم.

مهارت‌های لازم در ابراز خشم اصولی

از آنجایی که خشم ، چه مربوط به زمان های اخیر باشد چه ناشی از رنجش های مدفون شده ی گذشته ، اغلب ابراز آن به شکلی که از شدت فشار آن بکاهد و در عین حال برای کسی که مشمول آن واقع می شود معنی دار باشد ، دشوار است .

 

شاید تجربیات زیر برای شما اتفاق افتاده باشد:

ممکن است مخاطب شما ، موضوع را به کلی فراموش کرده باشد ودر نتیجه در مقام انکار برآید . این انکار ممکن است بر شدت رنجش شما بیفزاید.

از آنجایی که ممکن است شما در نهایتِ دقت خاطره ای تلخ را به خاطر دارید، ممکن است به شما بگویند  حادثه به شکلی که شما به یاد می آورید اتفاق نیفتاده بود.

ممکن است به هنگام ابراز احساسات خود ناراحت شوید ، ممکن است در اثر مقاومت دیگران از موضع خود عقب بنشینید و وانمود کنید که اتفاق مهمی نیفتاده است .  و اگر دوباره بعدها موضوع را از نو مطرح سازید چه بسا مخاطبین شما ناراحت شوند که شما موضوعی را که گذشته و دیگر معنا و مفهومی ندارد ، دوباره و چند باره زنده می کنید . ممکن است بگویند اسبی که مرده زدن ندارد . در این شرایط موقعیت شما از آنچه هست دشوارتر می شود .

ممکن است خشم در درون شما به قدری روی هم انباشته شده باشد که فکر کنید با ابراز کردن آن به همه آسیب می زنید .

 

در این دو مقاله شما را با روش هایی آشنا می کنیم که بتوانید براین قبیل مشکلات فایق آیید . قبل از هر چیز نکات زیر را همیشه در نظر داشته باشید .

**هر اندازه هم که سیاست به خرج دهید ،کسی که مشمول خشم شما قرار می گیرد ، ممکن است آزرده خاطر شود و از شما برنجد .

**دیگران آراء و نظرات خاص خود را دارند . انتظار نداشته باشید که آراء خود را تغییر دهند . باید با آنها همانطور که هستند برخورد کنید .

**شما مجازید که احساسات خود را مطرح کنید و انتظار داشته باشید که مخاطب شما بی آنکه سخنتان را قطع کند و یا در مقام اصلاح سخن شما برآید به حرفتان گوش دهد . و بعد از اینکه ناراحت بوده اید ابراز تاسف کند . انتظار بیش از این نامعقولانه است . اگر بیش از این انتظار داشته باشید مایوس خواهید شد .

** توجه داشته باشید در حالیکه حرفی که می زنید ممکن است برای خودتان کاملا معنی دار باشد ، حقیقت مطلق نیست . سخن شما ترکیبی از احساسات و رنجش های انباشته شده است . ممکن است مبالغه هم در کار باشد . بنابراین اگر مخاطب شما ، جدی بودن حرفتان را به رسمیت نمی شناسد ناراحت نشوید .

** وقتی فرصتی برای ابراز احساسات خود پیدا می کنید تا حد امکان از آن بهره برداری کنید . توجه داشته باشید که این لحظه ای است که گذشته و حال با هم در تماس می شوند . جراحات گذشته که اینگونه باز می شوند به سرعت التیام می یابند . باز کردن دوباره و چند باره جراحات احساسیِ مربوط به رنجش های گذشته ، التیام را با دشواری روبه رو می سازد . بنابراین وقتی موضوعی مربوط به گذشته ها را مطرح می کنید ، همه آنرا یکباره بازگو کنید . چیزی را برای آینده نگذارید . بعد به جریان التیام اجازه بدهید که وظیفه اش را انجام دهد .

اغلب اشخاص آنقدرها از احساسات خود آگاه نیستند . زمان هم همیشه مناسب ابراز رنجش نیست . شجاعت هم همیشه حضور ندارد . ممکن است دیگران دخالت کنند ، ممکن است کسی که مشمول خشم شما واقع می شود در موضع قدرت باشد و در نتیجه مجبور شوید که ابراز احساس خود را به تعویق بیندازید . در نتیجه رنجش در شما انباشته می شود

ابتدا مهارت های لازم در ابراز رنجش هایی که به تازگی برایمان ایجاد شده را مورد بررسی قرار می دهیم و در مقاله ی بعد ابراز رنجش های کهنه  ومهارت های تخلیه کردن درست آن را بر حسب شرایط خاص مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

ابراز رنجش جاری و زمان های اخیر

بهتر است رنجش را در هر زمان که احساس می کنید ابراز نمایید . از روشهایی که گفتیم استفاده کنید و پرونده هر رنجش را در زمان اتفاق آن ببندید . وقتی احساسات هنوز زنده هستند ، تالمات به سادگی و راحتی بیشتری فیصله پیدا می کنند .

اما اغلب اشخاص آنقدرها از احساسات خود آگاه نیستند . زمان هم همیشه مناسب ابراز رنجش نیست . شجاعت هم همیشه حضور ندارد . ممکن است دیگران دخالت کنند ، ممکن است کسی که مشمول خشم شما واقع می شود در موضع قدرت باشد و در نتیجه مجبور شوید که ابراز احساس خود را به تعویق بیندازید . در نتیجه رنجش در شما انباشته می شود.

 

برای ابراز احساسات از این گونه ، تنها کاری که باید بکنید این است که توجه مخاطب خود را جلب کنید ، حادثه را در یاد زنده کنید و رنجش خود را ابراز نمایید :

برنامه را با بیان خشم خود شروع نکنید؛ اگر از همان شروع برخورد خشمگنانه داشته باشید مخاطب را به رفتار تدافعی سوق می دهید و این هرگز شرایط مناسبی نیست . به جای آن مطلب را با بیان رنجش خود توضیح دهید ، ناراحتی تان را مطرح کنید ، درباره ی ناامید شدن خود حرف بزنید . اگر مورد سوال قرار گرفتید که آیا خشمگین هستید ، جواب مثبت بدهید ، اما بعد از آن دوباره به موضوع رنجش خود باز گردید . اگر همه ی رنجش خود را آشکارا بیان کنید متوجه می شوید که هنگام بیان رنجش بخشی از خشم شما هم تخلیه می شود و در پایان احساس بهتری پیدا می کنید .

 

از این فرصت برای احساس گناه بخشیدن خود استفاده نکنید؛ در غیر این صورت درگیر مشاجره ای تلخ می شوید ، برمیزان رنجش و تالم خود می افزایید و به این نتیجه می رسید که همیشه از شما برداشت اشتباه می کنند .

معمولا بعد از ابراز احساس رنجش ، یکی ، دوروزی بر شدت خشم و دلگیری شما اضافه می شود . اما این رنجش خیلی زود فروکش می کند . بعد از ابراز رنجش ، اگر خشم و رنجش دیگری به سراغتان آمد به راحتی بیشتری آن را مطرح می سازید.

مهارت‌های لازم در ابراز خشم اصولی

سعی کنید ابراز این رنجش اضافی ، به صورت تلفنی ، و یا در صورت لزوم حضوری انجام گیرد و در مدت یکی ، دودقیقه تمام شود؛ در این شرایط با مخاطب خود رفتار دوستانه داشته باشید و حتی پیشاپیش از اینکه به حرف شما گوش می دهد از او تشکر کنید . به او بگویید که قصد احوالپرسی دارید و در ضمن ، یکی دو مورد هست که می خواهید با او در میان بگذارید . در پایان از مخاطب خود مجددا تشکر کنید و به او بگویید از اینکه رنجش خود را با او در میان گذاشته اید احساس بهتری دارید و مجددا اضافه کنید از اینکه به حرف های شما گوش داده از او متشکرید .

 

وقتی رنجش های مربوط به زمان اخیر را با کسی در میان می گذارید ، این امکان وجود دارد که رنجش های کهنه خود نما شوند؛ ممکن است تحریک شوید که خشم دیرینه ای را مطرح سازید . اما تا حد امکان خود را کنترل کنید . به خاطر داشته باشید که هدف مخابره رنجش است ، اما به خود بگویید که حتما دلایل دیگری برای عصبانیت شما وجود دارد.

 

برای اطلاع از علت این عصبانیت از خود بپرسید :

** «از چه کس دیگری عصبانی هستم ؟»

** «دیگر چه رنجشی را به خاطر دارم ؟ »اولین نکاتی که در این زمان به ذهن شما می رسند ، حائز کمال اهمیت هستند زیرا اینها جراحات احساسی مربوط به گذشته هستند که حالا بار دیگر با فرصتی که پیش آمده خود نما می گردند .

** «آیا اشخاص دیگری نیز وجود دارند که باید بدانند مرا آزرده خاطر کرده اند ؟» اگر وجود دارند آنها را نام ببرید .

وظیفه دارید که به این احساسات کهنه فیصله ببخشید . اگر چه ، حادثه ای مربوط به زمان جاری ، رنجش ها و جراحات احساسی کهنه را در شما زنده کرده است ،سعی کنید که با مخاطب فعلی خود بیش از اندازه تند حرف نزنید . تند حرف زدن با این شخص هرگز رفتاری عاقلانه نیست . تنها سبب رنجش او می شوید و بعد احساس گناه می کنید و این باعث می شود که نتوانید جراحات کهنه احساسی خود را ابراز نمایید .

 

در مقاله ی بعد مهارت های ابراز رنجش های کهنه و شیوه های صحیح تخلیه ی خشم های روی هم انباشته شده را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

   ادامه دارد ...

 

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان

مطالب مرتبط

رپورتاژ آگهی

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات سیستم همکاری در فروش سبزگستر

خرید فروشگاه مسبی

نظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی