چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)
این روزها مراکز بهداشت تغذیه انگلیس در مورد خطرات شستن مرغ خام هشدار می دهند و از مردم می خواهند مرغ را پیش از پختن نشویند

محققان می گویند نه تنها لمس کردن مرغ بلکه قرار گرفتن آن در آشپزخانه می توانید به قیمت جان شما تمام شود.

به مرغ خام دست نزنید

مجله خبری لحظه نما و جادوی کلمات:این روزها مراکز بهداشت تغذیه انگلیس در مورد خطرات شستن مرغ خام هشدار می دهند و از مردم می خواهند مرغ را پیش از پختن نشویند. پژوهشگران انگلیسی می گویند کمپیلوباکتر که در مرغ خام وجود دارد یکی از عوامل اصلی ابتلا به مسمومیت های غذایی است و هنگام شستن مرغ خام بر اثر پخش شدن آب به اطراف ممکن است به لباس، وسایل آشپزخانه و دست شما منتقل شود و کار دست تان بدهد. این موضوع را با دکتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در میان گذاشتیم. او می گوید کمپیلوباکتر تنها خطری نیست که در صورت تماس با گوشت و مرغ خام افراد را گرفتار می کند. از نظر او باکتری ها، قارچ ها و آلودگی های بی شماری می توانند به مرغ و گوشت خام نفوذ کنند که تنها در صورت رعایت کامل مراقبت های قبل از پخت می توانید از حمله آن ها در امان باشید.

ردی از مرغ خام در آشپزخانه تان نماند

بخش دانش بی بی سی می نویسد، هر سال 280 هزار نفر در انگلیس به خاطر کمپیلوباکتر بیمار می شوند و گاه حتی جان خود را در اثر نفوذ آن از دست می دهند. به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند مرغ خام همیشه در یخچال و زیر پوشش نگهداری شود و افراد پس از آماده کردن مرغ خام برای پخت دست ها و تمامی وسایل آشپزخانه، مثل چاقو یا بشقاب و قابلمه هایی را که با مرغ خام تماس پیدا کرده اند به دقت بشویند. متخصصان انگلیسی می گویند نیازی به شستن مرغ قبل از پخته شدن نیست اما بعید است که ایرانی ها بتوانند با این توصیه کنار بیایند. گذشته از این در گزارش پژوهشگران آمده است برای آن که مرغ باکتری های آسیب زایش را از دست دهد نباید هیچ قسمتی از گوشت آن به رنگ صورتی باقی بماند و ردی از خون و سایر مایعات بدن مرغ در گوشه و کنار آشپزخانه دیده شود.

از گرمای تابستان بترسید

مجله خبری لحظه نما:گوشت و مرغ دو نوع آلودگی را در خود جای می دهند. دکتر مظهری در این مورد می گوید:«یکی آلودگی اولیه که به نحوه زندگی و تغذیه آن ها باز می گردد و دوم آلوه ثانویه که در جریان ذبح، کندن پرها، انتقال به مراکز فروش و حتی فروش ایجادمی شود. برخی از این آلودگی ها به راحتی به گوشت و مرغ های سالم منتقل می شوند و آن ها را هم آلوده می کنند؛ به همین دلیل افراد باید با خرید گوشت های استاندارد از مراکز معتبر نسبت به آلودگی نبودن اولیه مطمئن شوند و با خرید از فروشگاه های معتبر و رعایت برخی نکات در خانه به آلودگی های ثانویه هم مجال بروز ندهند چرا که حتی پروسه انتقال وجه هم می تواند یک گوشت سالم را آلوده کند. به ویژه در روزهای گرم سال قرار داشتن گوشت در دمای نامناسب می تواند آلودگی ها را به شکل تصاعدی افزایش دهد.

تب و لرزها را جدی بگیرید

گرچه اغلب ما پیش از این نام کمپیلوباکتر را نشنیده بودیم و از راه و رسم مقابله با آن بی خبر بودیم اما به گفته کارشناسان این باکتری شایع ترین شکل مسمومیت خون در انگلیس است و عوارضی مثل اسهال، درد و گرفتگی شدید عضلات ناحیه شکم و تب و لرز و حالت کسالت و ناتوانی عمومی را به همراه دارد. متخصصان می گویند گرچه معمولا دوران بیماری در اکثر افراد حدود چند روز طول می کشد ولی ممکن است به بیماری های بلندمدت مثل ضعف و نارسایی در کار روده ها منجر شود یا سیستم عصبی را دچار اختلال کند. محققان می گویند کودکان زیر 5 سال و افراد سالخورده اصلی ترین قربانیان این بیماری هستند و تدابیر امنیتی در تماس با مرغ خام باید با دقت بیشتری در مورد آن ها رعایت شود.

تخته گوشت را نمک اندود کنید

گرچه دکتر ضیاءالدین مظهری بر عدم شست و شوی مرغ خام تاکید نمی کند اما می گوید: گوشت و مرغ را باید حتما در تخته های جداگانه خرد و تمیز کنید و آن تخته باید از تخته ای که سبزیجات روی آن خرد می شود متفاوت باشد. از طرف دیگر شستن تخته به تنهایی کافی نیست و بعد از شست و شو و کم کردن غلظت آلودگی ها باید تخته گوشت نمک اندود شود و چند ساعتی جلوی آفتاب قرار گیرد تا آشپزخانه و در مراحل بعدی خرد کردن گوشت های سفید و قرمز را آلوده نکند.

شما مقاومت قصاب ها را ندارید

شاید برای تان جالب باشد که چرا فروشندگان سوپر گوشت ها به این بیماری دچار نمی شوند و تنها آشپزخانه شما در معرض آلوده شدن با این باکتری ها قرار دارد. دکتر مظهری در این مورد می گوید: گرچه این آلودگی ها فروشنده ها را هم در گیر می کند، اما از آنجایی که بدن آن ها به دلیل تماس هر روزه با باکتری های مربوط به گوشت و مرغ سیستم ایمنی مقاوم تری در برابر آلودگی ها دارد، چندان در معرض تهدید نیستند اما زمانی که افراد در شهر دیگری غذا را می خورند، به خاطر ناتوانی بدن شان در مواجه با یک میکروارگانیسم متفاوت دچار مشکلاتی می شوند که اصطلاحا از آن به عنوان آب به آب شدن یاد می کنند.

مسمومیت را دور بزنید

1- گوشت و مرغ خام را حتما با دستکش یک بار مصرف فرد کنید و بعد از تمام شدن کارتان دستکش ها را دور بیندازید. شما نمی دانید گوشت موردنظر چه آلودگی هایی دارد و شاید حیوان به سیاه زحم، جنون گاوی، کرم کدو و دیگر بیماری های مشترک دام و انسان مبتلا باشد و در صورت تماس مستقیم با آن شما هم دچار آن بیماری شوید.

2- بعضی باکتری ها حرارت را دوست دارند و بعضی ها در برابر سرما عکس العمل نشان می دهند. به همین دلیل باید گوشت را بعد از خرید در فریزر بگذارید و بعد از خروج از فرزر کاملا بپزید تا آلودگی هایش از بین برود.

3- در فریزر قسمت مربوط به مواد خام و پخته را کاملا جدا کنید و موادغذایی را فشرده در کنار هم نگذارید تا انجماد سریع رخ دهد.

4- به جای آنکه بهترین نقطه فریزر را به نان اختصاص دهید، گوشت و مرغ را در نزدیک ترین محل به تولید برودت قرار دهید و در صورت امکان فریزر را روی برنامه سوپر تنظیم کنید.

5- گوشت و مرغ پخته نشده نباید بیشتر از 24 ساعت در یخچال بماند و حداکثر به فاصله یک روز بعد از خرید باید فریز شود. چیدمان فریزر شما باید طوری باشد که هوایی بین 3 تا 5 درجه بتواند به همه قسمت ها وارد شود.

6- بعد از انتقال گوشت و مرغ به فریزر، در آن را 8 تا 12 ساعت باز نکنید تا کریستال های یخ که درون سلول ها تشکیل می شوند درشت نشوند و به سلول ها آسیب نزنند.

7- پیش از پخت گوشت را از فریزر بیرون آورید و چند ساعتی در یخچال قرار دهید تا انجماد به آرامی برطرف شود و بعد بلافاصله پخت را شروع کنید.

8- اگر بعد از خارج کردن گوشت و مرغ از حالت انجماد، خونابه زیادی مشاهده کردید یعنی اصول درست فریز کردن را رعایت نکرده اید.

9- در صورتی که مرغ یا گوشت پخته شده را مصرف نکردید، بلافاصله بعد از رسیدن آن ها به دمای متعادلی که دست را نسوزاند آن ها را در یخچال قرار دهید و در صورتی که میل به استفاده آن ها در روز دیگری داشتید، غذای آماده شده را به فریزر وارد کنید.
منبع: مجله خبری لحظه نما

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد