آخرین ارسال های انجمن دوست داشتنی ها

کمی طاقت داشته باشید...
عنوانپاسخبازدیدتوسط
024maryam1000
022maryam1000
021komeil1002
033narges23
032narges23
026narges23
029narges23
035narges23

آیا نباید در شب ناخن کوتاه کنیم؟

آیا نباید در شب ناخن کوتاه کنیم؟

چرا نباید در شب ناخن کوتاه کنیم؟

 از قدیم بزرگترهای ما گفته اند که طبق دستورات دینی باید ناخن ها را هنگام روز گرفت و در شب نباید این کار را انجام داد. از کارهای مستحبی که دین اسلام بر آن تأکید می کند، گرفتن ناخن است، از این رو فقها نیز بر این امر اشاره نمودند. از جمله سید سبزواری (ره) در کتاب مهذب الاحکام می گوید: گرفتن ناخن مستحب و نگرفتن و رها کردن آن مکروه است؛

 

چون امام صادق (ع) می فرماید: «گرفتن ناخن از سنت و مستحب است». [1] همچنین از آن حضرت نقل شده است: «پنهان ترین و مخفی ترین جایی که شیطان برای چیره شدن بر فرزندان آدم از آن استفاده می کند، زیر ناخن ها است». [2] گرفتن ناخن با دندان مکروه است. امام صادق (ع) از پدرانش (ع) در حدیثی از نهی های پیامبر اسلام (ع) نقل می کند: «پیامبر اسلام (ص) از گرفتن ناخن با دندان و همچنین از حجامت در روز چهاشنبه و جمعه نهی فرمودند. [3] استحباب گرفتن ناخن برای تمام روزها است. موسى بن بکر از امام صادق (ع) نقل می کند که به آن حضرت عرض شد، شیعیان می گویند کوتاه کردن سبیل و ناخن باید در روز جمعه باشد. آن حضرت فرمود: پاک و منزه است خداوند، اگر خواستی در روز جمعه بگیر و اگر خواستی در بقیۀ روزها». [4] البته گرفتن ناخن در روز جمعه بهتر است. ابن سنان از امام صادق (ع) نقل می کند آن حضرت فرمود: «کسی که در روز جمعه سبیلش را کوتاه کند و ناخنش را بگیرد و سرش را با ختمی بشوید،

 

ثواب آن را دارد که بنده‏اى آزاد کند». [5] و «گرفتن ناخن و گرفتن شارب و شستن سر با ختمی موجب از بین رفتن فقر و افزایش روزی می شود». [6] و «هنگامی که مو و ناخن‏ را می‏چینید آن را دفن‏ کنید که سنّت است». [7] گرفتن ناخن مستحب است به هر صورتی که باشد، البته بهتر است که از انگشت کوچک دست چپ آغاز و به انگشت کوچک دست راست تمام شود‏. [8]

 

در نتیجه گرفتن ناخن در هر وقت از شب یا روز باشد، جایز است، و بنا بر جست و جویی که صورت گرفت، روایتی مبنی بر کراهت گرفتن ناخن در شب یافت نشد. پس دیگر بحث از علّت کراهت مطرح شده، معنا ندارد. همچنین روایتی درباره به چاه انداختن ناخن یافت نشد.

 ===========================
[1] . حر عاملى، وسائل الشیعة، ج 2، ص 132، باب 80، من أبواب آداب الحمام، ح 4، مؤسسة آل البیت (ع) قم، 1409ق.

 

[2] . همان.

 

[3] . همان، ص 134، ح 1.

 

[4] . همان، ص 133، ح 6.

 

[5] . کلینى، کافی، ج ‏3، ص 418، دار الکتب الإسلامیة تهران، 1365ش؛ وسائل الشیعة، ج 7، ص 354، باب 32 من أبواب صلاة الجمعة و آدابها، ح 2.

 

[6] . وسائل الشیعة، ج 2، ص 60- 62، باب 32 من أ بواب صلاة الجمعة و آدابها، ح 3؛ کلینی، کافی، ج ‏3، ص 418.

 

[7] . طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 66، شریف رضی، قم، چاپ چهارم، 1412ق.

 

[8] . مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار ، ج ‏59، ص 268، مؤسسة الوفاء بیروت – لبنان، 1404 هـ ق؛  السبزواری، السید عبد الأعلى، مهذّب الأحکام فی بیان الحلال و الحرام، ج ‏4، ص 483- 484، چاپ چهارم، قم، دفتر آیت الله سید سبزواری‏، 1413 هـ ق‏.

 

منبع:islamquest.net

 


برچسب ها : , , , , , , , , , ,
محبوب کن - فیس نما

مطالب مرتبط

تبلیغات

لطفا برای حمایت از ما بر روی تبلیغ زیر یک بار کلیک کنید دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات سیستم همکاری در فروش سبزگستر

بخش نظرات این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی