close
تبلیغات در اینترنت
چرا به بیشتر خواسته هایمان نمی رسیم؟

جادوی کلمات | سایت تفریحی , سرگرمی

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن وبلاگ نویسان

چرا به بیشتر خواسته هایمان نمی رسیم؟

 

 

آرزو

 


میل و هوس ما خیلی چیزها می خواهد، حتی گاهی خواسته هایمان عاقلانه و طبیعی است. اما نمی شود. نمی شود برای اینکه کسی را تغییر دهی، استخوانش را بشکنی؛ نمی شود وقتی که پول نداری دزدی کنی؛ نمی شود وقتی از زندگی ات راضی نیستی، حریم های زندگی خود یا دیگران را پاره کنی؛ نمی شود برای اینکه با همسرت اختلاف نظر داری، بچه هایت را در فضای توهین و درگیری بزرگ کنی یا از آن ها فرزند طلاق بسازی.

 


اکثراً افراد برای بیان مشکلات خود می گویند: «من چکار کنم که او ...»

در حالی که مشکل ما اینطور است: «من چکار کنم که من ...» برای مثال به جای اینکه بگوییم: «من چکار کنم که او بیشتر درس بخواند؟» باید فکر کنیم و ببینیم مشکل واقعی «من» در زندگی چیست؟ آن وقت به اینجا می رسیم که حاصل نگرانی و دلسوزی مان برای دیگران تماماً بحث و ایراد و اصرار و اجبار بوده است.

 

در ادامه با ما همراه شوید »»»

چرا به بیشتر خواسته هایمان نمی رسیم؟

 
آرزو

 


میل و هوس ما خیلی چیزها می خواهد، حتی گاهی خواسته هایمان عاقلانه و طبیعی است. اما نمی شود. نمی شود برای اینکه کسی را تغییر دهی، استخوانش را بشکنی؛ نمی شود وقتی که پول نداری دزدی کنی؛ نمی شود وقتی از زندگی ات راضی نیستی، حریم های زندگی خود یا دیگران را پاره کنی؛ نمی شود برای اینکه با همسرت اختلاف نظر داری، بچه هایت را در فضای توهین و درگیری بزرگ کنی یا از آن ها فرزند طلاق بسازی.

 


اکثراً افراد برای بیان مشکلات خود می گویند: «من چکار کنم که او ...»

در حالی که مشکل ما اینطور است: «من چکار کنم که من ...» برای مثال به جای اینکه بگوییم: «من چکار کنم که او بیشتر درس بخواند؟» باید فکر کنیم و ببینیم مشکل واقعی «من» در زندگی چیست؟ آن وقت به اینجا می رسیم که حاصل نگرانی و دلسوزی مان برای دیگران تماماً بحث و ایراد و اصرار و اجبار بوده است.

راه های رسیدن به آن چه که در زندگی می خواهیم به قرار زیر است:

 

1. از بعضی خواسته ها، برای مصلحت بالاتری بگذر

از اولین چیزهایی که باید برای کنار آمدن با دنیا باور کنیم این است که بسیاری از امور دنیا مطابق میل ما پیش نمی رود و خیلی از کارها آن طور که دلمان می خواهد نمی شود.

لذا حکمت اقتضا می کند که با اختیار و انتخاب خود از بعضی خواسته ها، برای مصلحت بالاتری بگذریم، با خوشبختی دادن به دیگری، به خوشبختی برسیم و با محدود کردن خواسته های خود، از زندگی موقت دنیا، به آزادی بیشتری برسیم.

در پرورش فرزندمان نیز اگر چه لازم است به بسیاری از نیازهای آنان پاسخ دهیم تا بخل و لجبازی در آنان شکل نگیرد، اما برخی از خواسته ها را باید بگوییم، نمی شود یا نمی توانیم. اگر همه خواسته ها را بی درنگ تامین کردیم، گمان می کند نظام دنیا هم همین طور است و دیگران هم باید هر چه او خواست فوراً انجام دهند. اول می گوید، این اسباب بازی را می خواهم، بعد دوچرخه و موتور بچه گانه می خواهد؛ بعد هم که همین و همان را خریدیم، باید موتور و ماشین پیشرفته بخریم. پس فردا که چشمش که به دختر همکلاسی دانشگاهش می افتد می گوید همین را می خواهم و اگر طرف مقابل نخواست، خودش و طرف مقابل را به خاک سیاه می نشاند.

حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: آن کس که در برابر مشکلات و شداید صبر کند، مدت کوتاهی صبر خواهد کرد و همچنین اگر بی تابی نماید، آن هم مدتش کوتاه است. سپس فرمود: بر تو باد که در تمام کارهای خود صبر را پیشه کنی

اسیر و بی چاره کسانی هستند که یاد نگرفته اند در این دنیا، «نه» بشنود. همان هایی که دیگران را اسیر و بیچاره خواسته های خود کرده اند.

 

2. صبر داشته باش

هر چه به ذهنت رسید راه حل نیست. چه بسیار تلاش ها که نتیجه عکس می دهند.

تا خواستی هیجان زده شوی و گوشی تلفن را برداشته هر چه در دلت مانده یک جا تحویل بدهی، صبر کن. تا تصمیم گرفتی با گله و شکایت فضا را تیره کنی، تا به فکر تلافی کردن افتادی یا به تو گفتند: «با هر کس باید مثل خودش رفتار کرد» دست نگهدار. شاید بتوانی با لحظه ای درنگ، بفهمی که اگر این کارها را بکنی، از تلاشت نتیجه عکس می گیری ... .

چه بارهای اضافی را به دوش کشیده و روز و شب ات را به مرور خاطرات تلخ و مقصر نامیدن دیگری گذرانده ای؟ چقدر برای مشکلات دیگری غصه خورده و با از دست دادن روحیه، خود و خانواده ات را از پا در آورده ای؟ چقدر سعی کرده ای که افراد را مطابق میل خود تغییر دهی، بدون اینکه با نگاهی به گذشته، نتیجه های عکس و رابطه های از دست رفته را ببینی؟

صبر

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) از جبرئیل سوال کردند که تفسیر صبر چیست؟ عرضه داشت: یعنی روحیه انسان در موقع گرفتاری همانند زمان آسایش قوی و شاداب باشد و در زمان فقر و تهیدستی همانند زمان غنا و بی نیازی و در موقع بلا و مصیبت همانند زمان عافیت باشد و مصائب و ناراحتی های خود را نزد مردم بازگو ننماید و شکایت نکند.(1) حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: آن کس که در برابر مشکلات و شداید صبر کند، مدت کوتاهی صبر خواهد کرد و همچنین اگر بی تابی نماید، آن هم مدتش کوتاه است. سپس فرمود: بر تو باد که در تمام کارهای خود صبر را پیشه کنی.(2)

به هر اندازه که قبل از هر اقدام، عاقبت اندیشی کنی، تجربه های خطا را مرور کرده و درس بگیری و با اهل خرد نشست و برخاست داشته باشی، مهارت پیدا می کنی که به هر قیمت دست به هر اقدامی نزنی.

 

3. خوش اخلاق باش

هرکس فکر کند که همه چیز دنیا باید سر جایش باشد، چیزی از اعصاب و روحیه برایش باقی نمی ماند. اینکه می گویند حلم زینت علم است. یعنی هر چه داناتر شدی بیشتر باور می کنی که مردم، دارای هوش، امکانات و دریافت های فکری متفاوتی هستند لذا انتظاراتت از آنها کم می شود.

حکمت اقتضا می کند که با اختیار و انتخاب خود از بعضی خواسته ها، برای مصلحت بالاتری بگذریم، با خوشبختی دادن به دیگری، به خوشبختی برسیم و با محدود کردن خواسته های خود، از زندگی موقت دنیا، به آزادی بیشتری برسیم

 

اگر از ایده آل گرایی دست برداری؛ آن وقت از هر اشتباه دیگران حتی خودت، درس می گیری برای بهتر شدن.

امیرالمومنین (علیه السلام) در اوصاف مومن می فرمایند: کارش سهل (بی تکلف) است و نسبت به حفظ دینش سخت گیر، شهوتش مرده (نسبت به حرام)، غضبش فرو برده، اخلاقش سالم، همسایه اش از او در امان، تکبر او ضعیف، به آنچه برایش مقدر شده قانع، صبرش متین، کارش با حکمت و ذکرش بسیار است.(3)

خوش اخلاقی نشانه سازگاری است. آدم خوش اخلاق هم نشاط درونی دارد و هم توانایی ارتباط خوب با مردم. هم برای آدم های فهمیده حوصله دارد و هم برای آدم های کم فهم. به این دلیل که اولاً برنامه و هدف خودش را در زندگی دنبال می کند و ثانیاً به خاطر کج فهمی دیگران، خود را درگیر هر موضوع و مسئله ای نمی کند.

نمی خواهد که همه مشکلات عالم را یک تنه حل کند و خیال نمی کند که همه مردم باید درست و عالی بفهمند و عمل کنند. کسی که امور خود و دیگران را به خدا می سپارد و تلاش می کند تا سهم و وظیفه خودش را درهر ماجرا پیدا کند عاقل است. پس خوش اخلاقی غصه ها را کم می کند.

بنابراین در صورتی که بتوانیم از بسیاری موضوعات با سلامتی عبور کنیم (اغماض و گذشت)، گفتار و رفتار اطرافیان را زیباتر معنا کنیم و تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم؛ در این صورت مشکلات قابل حل و نیاز به بررسی معلوم می شود و آنگاه ریشه یابی، خلاقیت و پیگیری می خواهد. اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم.

 

پی نوشت ها:

1.بحار الانوار جلد 66 صفحه ی 373.

2. بحارالانوار الجامعة لدرر الأخبار الأئمة الأطهار، محمد باقر مجلسی، ج2، ص 118، باب ایمان و کفر.

3.  نهج البلاغه، خطبه همام.

فاطمه سرفرازی               

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مطالب مرتبط

رپورتاژ آگهی

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات سیستم همکاری در فروش سبزگستر

خرید فروشگاه مسبی

نظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی