close
تبلیغات در اینترنت
آیا می دانید چرا باید میوه و سبزی بخوریم ؟!,میوه و سبزی,روش خوردن میوه

جادوی کلمات | سایت تفریحی , سرگرمی

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن وبلاگ نویسان

لطفاً یک واحد میوه و سبزی میل بفرمایید

لطفاً یک واحد میوه و سبزی میل بفرمایید
در ادامه با من همراه شوید »»»

 

لطفاً یک واحد میوه و سبزی میل بفرمایید

لطفاً یک واحد میوه و سبزی میل بفرمایید

به جز آواکادو، نارگیل و زیتون که ذاتاً دارای روغن است. اغلب میوه ها و سبزی ها، چربی و انرژی کمی دارند و اکثر آنها منبع مهم ویتامین A و C و فیبر است. علاوه بر این، اغلب میوه ها و سبزی ها خصوصاً لوبیاهای خشک و انواع نخود، منبع خوب فولات و ویتامین های گروه B است که باعث کاهش خطر نقص های جنینی می شود.

 

بررسی های انستیتوی ملی سرطان آمریکا نشان می دهد که در طول یک روز باید ۵ واحد میوه و سبزی خورده شود. مطالعه ای که توسط سازمان بهداشت آمریکا و آ کادمی ملی این کشور صورت گرفته، فواید تغذیه ای میوه ها و سبز ی ها را زمانی که با یک رژیم کم چرب و کم کلسترول و چربی اشباع کم همراه شود ، نشان می دهد. نقش بالقوه میوه ها و سبزی ها در سلامتی آمریکایی ها باعث شد که انستیتو ملی سرطان، دوره های آموزشی چندین ساله ای را از سال ۱۹۹۲ میلادی آغاز کند که هدف آن افزایش آگاهی مصرف کننده در باب اهمیت میوه ها و سبزی ها است. بررسی هایی که در سال ۱۹۹۱ در آمریکا صورت گرفته، نشان می دهد که یک فرد آمریکایی به طور متوسط ۳ واحد میوه و سبزی در طول روز مصرف می کند، در حالی که راهنمای رژیمی دریافت ۵ تا ۹ واحد در روز را توصیه می کند. دلیل اصلی برای دریافت میوه ها و سبزی ها مغذی بودن آنهاست.

به جز آواکادو، نارگیل و زیتون که ذاتاً دارای روغن است. اغلب میوه ها و سبزی ها، چربی و انرژی کمی دارند و اکثر آنها منبع مهم ویتامین A و C و فیبر است. علاوه بر این، اغلب میوه ها و سبزی ها خصوصاً لوبیاهای خشک و انواع نخود، منبع خوب فولات و ویتامین های گروه B است که باعث کاهش خطر نقص های جنینی می شود. هنوز به دلایلی، اغلب مصرف کنندگان، خوردن میوه ها و سبزی ها را مشکل می دانند و از آن اجتناب می کنند و فکر می کنند گران است و آماده سازی آن زمان بسیار می برد. ولی ما باید بدانیم که در بین خریدهای روزمره، میوه ها و سبزی ها جایگاه ویژه ای دارند، زیرا سرشار از مواد مغذی اند و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز ما را دارا هستند. اما غذاهایی که اغلب ما به جای آنها خریداری می کنیم، مثل انواع شیرینی، کلوچه و چیپس، دارای چربی و سدیم هستند که اکثر افراد باید دریافت آنها را کاهش دهند.

چه بخوریم؟

انواع معینی از میوه ها و سبزی ها به خاطر ارزش تغذیه ای ویژه باید به طور منظم در طول روز انتخاب شوند و اینها انواعی هستند که حاوی ویتامین A و C و فیبرند. همچنین تنوع در انتخاب، نکته مهمی است، زیرا میوه ها و سبزی ها مواد مغذی دیگری چون فولات، پتاسیم، کلسیم و آهن را نیز فراهم می کنند. انتخاب متنوع باعث می شود که ما از فواید بیشتر میوه ها و سبزی ها بهره مند شویم. بر طبق توصیه متخصصین تغذیه مصرف مکمل های رژیمی به جای میوه و سبزی کار اشتباهی است، زیرا مکمل ها فواید تغذیه ای شناخته شده یا ناشناخته میوه ها و سبزی ها را ندارند. در بهار ۱۹۹۶ میلادی، سازمان غذا و داروی آمریکا اثبات کرد که غذاهای غنی از فولات، خطر نقص های تولد را کاهش می دهد. لوبیاهای خشک، کلم دکمه ای، مارچوبه، آب گوجه فرنگی و آب پرتقال منابع غنی از فولات هستند.

اندازه هر واحد

به پیشنهاد انستیتو ملی سرطان، یک واحد میوه و سبزی عبارت است از:

۱) یک میوه متوسط یا نصف فنجان میوه خرد شده؛

۲) سه چهارم فنجان یا ۱۸۰ میلی لیتر آب میوه صددرصد خالص؛

۳) یک چهارم فنجان میوه خشک؛

۴) نصف فنجان سبزی های خام بدون برگ یا پخته شده؛

۵) یک فنجان سبزی های برگ دار مثل کاهو؛

۶) نصف فنجان لوبیای پخته، نخود، عدس، لوبیای قرمز و لوبیای چیتی.

در انتخاب میوه ها و سبزی های دریافتی و روزانه افراد، انستیتوی ملی سرطان توصیه می کند:

ـ حداقل یک واحد میوه یا سبزی غنی از ویتامین A در روز انتخاب شود.

ـ حداقل یک واحد میوه یا سبزی غنی از ویتامین C در روز انتخاب شود.

ـ حداقل یک واحد میوه یا سبزی غنی از فیبر در روز انتخاب شود.

چندین واحد از سبزی های خانواده کلم در هفته نقش حفاظتی در برابر برخی سرطان ها دارند.

الف) منابع غنی از ویتامین A :

زردآلو، گرمک، هویج، کلم پیچ، کلم، کاهو، انبه، برگ خردل، کدو تنبل، اسفناج، سیب زمینی شیرین، کدو زمستانی.

ب) منابع غنی از ویتامین C:

زردآلود، گل کلم، گرمک، گریب فروت، خربزه، کیوی، انبه، برگ خردل، پرتقال، آناناس، اسفناج، توت فرنگی، فلفل دلمه ای، نارنگی، گوجه فرنگی، هندوانه، آلو.

ج) منابع غنی از فیبر:

سیب، موز، انگور سیاه، کلم بروکسل، هویج، گیلاس، نخود و لوبیای پخته، خرما، انجیر، گریب فروت، کیوی، پرتقال، گلابی، آلو، تمشک، اسفناج، توت فرنگی، سیب زمینی شیرین.

د) سبزی های خانواده کلم:

کلم پیچ، کلم بروکسل و گل کلم.

دکتر سید مرتضی صفوی

 

 

منبع:

مطالب مرتبط

رپورتاژ آگهی

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات سیستم همکاری در فروش سبزگستر

خرید فروشگاه مسبی

نظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی