چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)

مفقود شدن دختر خردسال از مقابل مدرسه در انزلی مردم را نگران کرده است

انزلی - ایرنا - ناپدید شدن دختر بچه هفت ساله ای در روز یکشنبه چهارم خرداد از جلوی مدرسه ای در انزلی، علاوه بر رنج و عذاب فراوان برای خانواده کودک ، مردم این شهر گردشگرپذیر را به شدت نگران کرده است .

 

ماجرا از این قرار است که ˈمائده کبرایی ˈ دانش آموز کلاس اول دبستان حدود ساعت 10 و نیم صبح از مقابل مدرسه ﺷﻬﯿﺪ ﺟﻌﻔﺮﯼﻧﯿﺎ در خیابان ﻣﻌﻠﻢ از مناطق پرجمعیت شهر و به فاصله حدود 300 متری با محل سکونت خود و خانواده اش، مفقود شد و با وجود تلاش های پلیس تاکنون هیچ اثری از او به دست نیامده است .

این مساله موجب نگرانی خانواده ها ، ایجاد جو ناامنی در سطح این شهر ساحلی و شایعات بسیار شده و مردم خواهان پیگیری سریع مساله ، یافتن کودک ، مشخص شدن مقصرین این قضیه و برخورد با آنها هستند.

روز یکشنبه و دوشنبه حتی اهالی محل برای یافتن کودک در حوالی منطقه بسیج شده و فعالان فضای مجازی نیز با انتشار عکس و خبر برای یافتن او تلاش کردند .

*عدم مسئولیت پذیری و حساسیت لازم

نخستین مساله مورد انتقاد از سوی خانواده کودک مفقود شده و شهروندان انزلی، تعطیل کردن مدرسه در ساعت 10 و نیم صبح و فرستادن کودکان خردسال به بیرون مدرسه و فقدان نظارت بر این امر از سوی مسئولان مدرسه است .

ˈ بهزاد کبرایی ˈ پدر کودک مفقود شده عصر پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که از زمان گم شدن فرزندم زندگی برایمان جهنم شده، اظهار کرد: روز یکشنبه پسرم چند دقیقه دیرتر به مدرسه رسید ولی از خواهرش اثری پیدا نکرد.

وی بیان داشت: آیا مدیر و ناظم نسبت به دانش آموزان خردسال مسئولیتی ندارند و باید آنان را به حال خودشان در خیابان رها کنند.

خانواده ها می گویند اگر سال تحصیلی در واقع برای دبستانی ها به اتمام رسیده و برنامه آموزشی مدون و منظم ندارند و نیمه تعطیل است، چرا به والدین دانش آموزان گفته شده که آنها را به مدرسه بفرستند و اگر قرار است کودک در مدرسه باشد چرا در این ساعت از روز آنها را تعطیل کرده و اجازه خروج از مدرسه می دهند.

رییس اداره آموزش و پرورش انزلی نیز در این باره گفت : امتحانات دبستان به پایان رسیده ولی از سوی سازمان اعلام شده که دانش آموزان تا 13 خرداد باید به مدرسه بیایند.

ˈ فریدون طیوری ˈ با ابراز تاسف از این واقعه اظهار کرد : قرار شده بود با هماهنگی اولیاء 10 و نیم صبح مدارس را برای برگزاری امتحانات مقاطع بالاتر تعطیل کنند.

وی افزود : به مدیران مدارس تاکید شد طبق برنامه عادی سالانه چه دانش اموز باشد چه نباشد تا ساعت مقرر یعنی 12 و نیم باید بمانند.

وی تصریح کرد : آموزش و پرورش شهرستان نیز با مشکلات و کم و کاستی های بسیاری نظیر کمبود نیروی خدماتی مواجه است.

*ضعف آموزش مهارت های زندگی

با توجه به این که در خصوص مفقود شدن این کودک هیچ نشانی از استفاده از زور و اجبار برای بردن او در محل دیده نشده، ضعف آموزش مهارت های زندگی ، نحوه برخورد با بیگانگان ، آموزش نه گفتن و آشنایی با خطرات احتمالی از سوی خانواده و مدرسه مشاهده می شود .

یکی از معلمان آموزش و پرورش انزلی در این خصوص گفت : کتاب مخصوص مهارت های زندگی از کلاس سوم ابتدایی آموزش داده می شود ولی در کلاس اول نیز برخی مسائل در لابه لای دروس از سوی معلمان اشاراتی صورت می گیرد.

وی ادامه داد : باید مهارت های زندگی بویژه مهارتهای نه گفتن در مواقع خطرساز از ابتدا و به شکل جدی و قابل فهم برای کودکان توسط خانواده ها و معلمان آموزش داده شود تا کودک قربانی افراد بیمار و خلافکار نشود.

*لزوم افزایش نیروهای پلیس و تجهیز

مردم می گویند با توجه به گستردگی وظایف و مسئولیت های پلیس و حساسیت و سختی کار، لازم است دولت تعداد نیروهای پلیس را در هر منطقه باتوجه به شرایط از جمله گردشگر پذیر بودن ، استانداردسازی و تجهیزات لازم برای آنها را نیز تهیه کند.

همچنین مردم خواستار نصب دوربین های نظارتی در اطراف مدارس دخترانه در تمام مقاطع و ابتدایی و راهنمایی پسرانه و همچنین گشت پلیس در این مناطق هستند .

*بازار داغ شایعات

مفقود شدن این کودک همچنین موجب بروز شایعات بسیاری در شهر شده و برخی این قضیه را به فعالیت باند قاچاق کودک در یکی دیگر از شهرهای کشور ارتباط می دهند.

مردم می گویند چاپ و انتشار عکس های کودک می تواند به پیدا شدن او کمک کند.

کاری که از سوی اغلب وبلاگ ها و فعالان رسانه های مجازی انجام شده و همچنین در مقابل برخی مغازه ها و مناطق پر جمعیت نیز عکس این کودک معصوم نصب شده است .

*خودداری از اشاعه اخبار نادرست

کارشناس روانشناسی و مشاوره شهرستان انزلی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : اطلاع رسانی صحیح و به موقع می تواند کمک شایانی به ثبات احساسات و آرامش روانی جمعی کند که در این مورد شاهد آن نبودیم .

ˈ امین حق ره ˈ ادامه داد: توصیه کاربردی دیگر در شرایطی این چنین، خودداری جمعیِ از تبلیغ و اشاعه اخبار و اطلاعاتی است که پایه و اساس مستندی ندارند.

وی خاطرنشان کرد : تکثیر اخبار و اطلاعاتی که بار احساسیِ بالایی نیز دارند، علاوه بر تشدید فشار روانی بر تیم های عمل کننده در امر مدیریت حادثه، به یقین فقط اسباب رنجش و دردمندی افزونتر حادثه دیدگان را فراهم می نماید.

این کارشناس مشاوره افزود : توصیه به گروه ها و تشکل های مردمی رسمی و غیر رسمیِ فعال در جریان این چنین حوادثی این است که فراتر از تنها حادثه مذکور با هوشمندی به پیامدهای آن همچنین فردایی که در پی آن برای جامعه متصور است، بیندیشند .

حق ره خاطرنشان کرد : این گروه ها و تشکل ها می توانند با برنامه ریزی دقیق و اصولی و سازماندهیِ نیروها، خواست ها و نیازمندی های جامعه را در جهت پیشگیری از رخ دادن مکرر وقایع مشابه و هم رفع کمبودها و نواقص موجود در روند پیگیری وقایع احتمالی مشابه از مراجع قانونی مطالبه کنند.

*مردم با پلیس همکاری کنند

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان انزلی در خصوص این واقعه به خبرنگار ایرنا گفت : پی گیری برای یافتن کودک توسط پلیس از زمان اعلام مورد آغاز شده و ادامه دارد و امیدواریم هرچه زودتر موفق به یافتن او شویم.

سرهنگ ˈ هرمز عشقی ˈ اظهار کرد : ماموران بررسی های لازم را آغاز و با استفاده از ظرفیت های مردمی و نیروهای بسیج تمامی خانه های متروکه ، آلاچیق ها، سواحل دریا، تالاب و بناهای در حال احداث را به صورت پیاده جستجو کردند.

وی خاطرنشان کرد : با توجه به این که پلیس به شبکه آن لاین متصل است، در صورتی که طفل در شهرهای دیگر نیز پیدا شود سریعا مطلع می شویم .

وی افزود : طرح های مرتب و مکرری را به صورت شبانه روزی با استفاده از نیروهای محسوس و غیرمحسوس و استفاده از نیروهای امنیتی شهرستان با حمایت نیروهای قضایی دنبال می کنیم .

فرمانده نیروی انتظامی انزلی گفت: مدیران و متصدیان مدارس نباید دانش آموزان خردسال را به حال خود رها کنند بلکه باید تا زمان حضور خانواده یا فرد معرفی شده بعنوان راننده سرویس منتظر بمانند.

وی شایعات پخش شده در مورد گم شدن و یا ربودن کودکان دیگر در شهرستان را رد کرد و گفت : در این صورت باید خانواده این کودکان مساله را به پلیس اعلام می کردند.

سرهنگ عشقی با بیان این که تلاش پلیس برقراری امنیت و آرامش شهروندان است، از مردم خواست با احساس مسئولیت بیشتر نسبت به جامعه در صورت مشاهده موارد تخلف و افراد ناباب بی تفاوت نباشند و مراتب را به پلیس 110 گزارش دهند.

وی اظهار کرد : افراد حتی اگر نگران فاش شدن نامشان هستند، می توانند از باجه های تلفن همگانی و به صورت ناشناس اخبار تخلفات مشاهده شده را به پلیس 110 اطلاع دهند.

*توصیه های پلیس

فرمانده نیروی انتظامی انزلی به خانواده ها توصیه کرد از تنها گذاشتن کودکانشان در کوچه ، پارک و مناطق دور افتاده خودداری کنند .

وی تاکید کرد: رانندگان سرویس ها ، نگهبان های مدارس ، سرایدارهای ساختمان ها باید توسط پلیس تائید صلاحیت شوند .

سرهنگ عشقی نصب دوربین های مداربسته در مقابل مراکز آموزشی توسط آموزش و پرورش و همچنین در نقاط مختلف شهر توسط شهرداری را در کاهش جرایم موثر خواند .

وی اظهار کرد : نیروی انتظامی جلوی مدارس طرح استقرار نیرو و گشت زنی دارد ولی مدارس نباید قبل از ساعت مقرر دانش آموزان را تعطیل کنند.

فرماندار شهرستان انزلی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با ابراز تاسف از حادثه پیش آمده تاکید کرد : دستگاه های مختلف انتظامی ، اطلاعات ، دادستانی و سایر دستگاه های ذیربط از روز وقوع حادثه مشغول پی گیری مساله هستند .

ˈ قاسم روحانی فرˈ به مردم اطمینان داد مسئولان مرتبط از هیچگونه اقدامی برای پی گیری این موضوع و پیشگیری از موارد مشابه فروگذار نخواهند کرد.

خانواده کودک با بیان این که از زمان گم شدن مائده زندگی برایشان جهنم شده، ضمن قدردانی از پلیس و همدردی و همکاری مردم ، خواستار تلاش فزون تر نیروی انتظامی برای یافتن فرزندشان شدند.

مردم انزلی نیز با ابراز تاسف از واقعه ناگوار رخ داده و نیز امیدواری از پیدا شدن این کودک معصوم، از مسئولان ذیربط در تمامی بخش ها می خواهند تا با انجام اقدامات لازم ضمن یافتن این کودک و برخورد با مقصران این مساله، از وقوع حوادث مشابه جلوگیری کنند.

شهرستان ساحلی انزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است.

گزارش از: گیتی بابایی

http://www.irna.ir/fa/News/81181440/

منبع:خبرگزاری جمهورس اسلامی ایران.ایرنا

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد