دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)

کیفیت نماز عید فطر وعید قربان

کیفیت نماز عید فطر وعید قربان از کتاب ( توضیح المسائل )

مسأله ۱۴۹۶ ـ نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام علیه‏السلام واجب است و باید با جماعت خوانده شود ، و در زمان ما که امام علیه‏السلام غائب است ، مستحب می‏باشد . و می‏شود آن را با جماعت یا فرادی خواند .
مسأله ۱۴۹۷ ـ وقت نماز عید فطر و قربان از اول آفتاب روز عید تا ظهر است .
مسأله ۱۴۹۸ ـ مستحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند ، و در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند ، و زکات فطره را هم بدهند ، بعد نماز عید را بخوانند .
مسأله ۱۴۹۹ ـ نماز عید فطر و قربان دو رکعت است ، که در هر رکعت بعد از خواندن حمد و سوره ، سه تکبیر بگوید ، و بهتر آن است که در رکعت اول پنج تکبیر بگوید ، و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند ، وبعد از تکبیر پنجم تکبیر دیگری بگوید به رکوع رود ، و دو سجده بجا آورد و بر خیزد ، ودر رکعت دوم چهار تکبیر بگوید ، و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند ، و بعد از تکبیر چهارم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود ، و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهّد بخواند ونماز را سلام دهد .
مسأله ۱۵٠٠ ـ در قنوت نماز عید فطر و قربان هر دعا و ذکری بخوانند کافی است ولی بهتر است این دعا را بخواند «اللّهُمَّ اَهْلَ الکِبْریاءِ وَالعَظَمَةِ ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ ، اَسْأَلُکَ بِحَقِّ هذَا الیَوْمِ ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً ، وَلِمُحَمَّدٍ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکَرامَةً وَمَزِیداً ، اَنْ تُصلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَاَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ ، وَاَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلیْهِمْ ، اللّهُمَّ اِنِّی اَسْأَلُکَ خَیْرَ ما سَأَلَکَ بِهِ عِبادُکَ الصّالِحُونَ ، وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ المُخْلَصُونَ» ، .
مسأله ۱۵٠۱ ـ در زمان غائب بودن امام علیه‏السلام اگر نماز عید فطر و قربان به جماعت خوانده شود ، احتیاط لازم آن است که بعد از آن دو خطبه بخواند . و بهتر است که در خطبه عید فطر احکام زکات فطره ، و در خطبه عید قربان احکام قربانی را بگوید .
مسأله ۱۵٠۲ ـ نماز عید سوره مخصوصی ندارد ، ولی بهتر است که در رکعت اول آن سوره شمس (سوره ۹۱) و در رکعت دوم سوره غاشیه (سوره ۸۸) را بخوانند ، یا در رکعت اول سوره سبّح اسم (سوره ۸۷) و در رکعت دوم سوره شمس را بخوانند .
مسأله ۱۵٠۳ ـ مستحب است نماز عید را در صحرا بخوانند ، ولی در مکه مستحب است در مسجد الحرام خوانده شود .
مسأله ۱۵٠۴ ـ مستحب است پیاده و پا برهنه و با وقار به نماز عید بروند ، و پیش از نماز غسل کنند ، و عمامه سفید بر سر بگذارند .
مسأله ۱۵٠۵ ـ مستحب است در نماز عید بر زمین سجده کنند ، و در حال گفتن تکبیرها دستها را بلند کنند ، و حمد و سوره را بلند بخوانند ، چه امام باشد چه منفرد.
مسأله ۱۵٠۶ ـ بعد از نماز مغرب و عشاء شب عید فطر ، و بعد از نماز صبح و بعد از نماز عید فطر مستحب است این تکبیرها را بگوید : «اللّه‏ُ اَکْبَرُ ، اللّه‏ُ اَکْبَرُ ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّه‏ُ وَاللّه‏ُ اَکْبَرُ ، اللّه‏ُ اَکْبَرُ وَللّه‏ِ الحَمْدُ ، اللّه‏ُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانا» .
مسأله ۱۵٠۷ ـ مستحب است انسان در عید قربان بعد از ده نماز ، که اول آنها نماز ظهر روز عید ، و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است ، تکبیرهائی را که در مسأله پیش گفته شد بگوید ، و بعد از آن بگوید : «اللّه‏ُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهِیمَةِ الاَنْعامِ ، وَالحَمْدُ للّه‏ِ عَلی ما اَبْلانا» . ولی اگر عید قربان را در منی باشد مستحب است بعد از پانزده نماز ، که اول آنها نماز ظهر روز عید ، و آخر آنها نماز صبح روز سیزدهم ذیحجّه است ، این تکبیرها را بگوید .
مسأله ۱۵٠۸ ـ احتیاط مستحب آن است که زنها از رفتن به نماز عید خودداری کنند ، ولی این احتیاط برای زنهای پیر نیست .
مسأله ۱۵٠۹ ـ در نماز عید هم مثل نمازهای دیگر ، مأموم باید غیر از حمد و سوره چیزهای دیگر نماز را خودش بخواند .
مسأله ۱۵۱٠ ـ اگر مأموم موقعی برسد که امام مقداری از تکبیرها را گفته ، بعد از آنکه امام به رکوع رفت ، باید آنچه از تکبیرها و قنوتها را که با امام نگفته خودش بگوید و رکوع را درک کند ، و اگر در هر قنوت یک بار «سبحان اللّه‏ و الحمد للّه‏» بگوید کافی است ، واگر فرصت نبود فقط تکبیرها را بگوید ، و اگر به آن مقدار هم فرصت نبود کافی است متابعت کند و به رکوع برود .
مسأله ۱۵۱۱ ـ اگر در نماز عید موقعی برسد که امام در رکوع است ، می‏تواند نیّت کند و تکبیر اول نماز را بگوید و به رکوع رود .
مسأله ۱۵۱۲ ـ اگر در نماز عید یک سجده را فراموش کند ، لازم است که بعد از نماز آن را بجا آورد ، و همچنین اگر کاری که برای آن در نماز یومیه سجده سهو لازم است پیش آید ، لازم است دو سجده سهو بنماید .

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد