چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)

دست و پای شما خواب رفته؟

خیلی اوقات بدن انسان همان وقتی که مغز بیدار می شود از خواب در نمی آید. حتی بعضی وقت ها همه بدن از خواب بیدار می شود اما بخشی از بدن خواب می ماند.

حالت دردناکی که خطرناک نیست اما آزاردهنده است

 

چطور دست و پای خواب رفته را بیدار کنیم

لحظه نما:خیلی اوقات بدن انسان همان وقتی که مغز بیدار می شود از خواب در نمی آید. حتی بعضی وقت ها همه بدن از خواب بیدار می شود اما بخشی از بدن خواب می ماند. یعنی در واقع بخش کوچکی از بدن در آن لحظه فلج می شود حتی ممکن است این حالت در کل تنه شما اتفاق بیفتد و برای همین دچار «فلج خواب» شوید که حالت خطرناکی نیست اما هرکسی را می ترساند. حالت خواب رفتن دست ها و پاها فرم خفیف تر این حالت است چرا این اتفاق می افتد و چگونه باید با آن برخورد کرد؟

وقتی مسیر عصبی بسته می شود

حالت خواب رفتن دست و پاها در تاریخ وجود داشته است و به هر حال از مشکلاتی است که مکاتب قدیمی طب در مورد آن فرضیه ها و درمان هایی را ارائه داده اند. در طب سنتی یونانی به حالت خواب رفتن دست و پا و حس سوزن سوزن شدن معاقب آن «پاراستزی» گفته می شد که به معنای بی حس شدن با سوزن است.

این حالت زمانی اتفاق می افتد که دسته ای از اعصاب تحت فشار و تحریک دائمی قرار بگیرد. این گونه مسیر میان انتهای رشته های عصبی و مغز بسته می شود و این گونه هیچ حسی از ناحیه مربوط به انتهای عصب مخابره نمی شود. نتیجه اینکه احساس می کنید آن عضو سخت و سنگین است. این گونه نمی توانید روی پای تان بایستید یا دست تان را حرکت دهید.

معمولا در این لحظات صبر می کنید تا حس عضو خود به خود برگردد تا بتوانید دوباره فعالیت های معمول تان را انجام دهید.

فشار را بردارید

رهایی از حس بدخواب رفتن یک عضو کار سختی نیست فقط باید صبر داشته باشید و خشونت به خرج ندهید. اولین کار این است که فشار را از روی عضو خواب رفته بردارید یعنی اگر روی دست یا پای تان خوابیده اید و دست و پای تان خواب رفته حالت خوابیدن یا نشستن تان را عوض کنید. یادتان باشد اگر فشار از روی رشته عصبی برداشته نشود مغز هیچ پیامی از آن عضو دریافت نمی کند و در نتیجه احساس می کند آن عضو از دست رفته و قطع شده است و در نتیجه ارسال غذا و مواد لازم را به آن عضو محدود می کند و آن عضو واقعا در خطر می افتد.

خواب رفته ها را حرکت دهید

وقتی که عضوی خواب می رود، کل بدن فلج نمی شود حتی اگر حس بازوی تان رفت هباشد می توانید آن را تکان دهید چرا که رشته های حرکتی دارای غلاف های ضخیم تری هستند و کمتر با فشار حرکت شان مختل می شود.

در نتیجه حتی وقتی که دست یا پای تان خواب رفته می توانید آن را حرکت دهید.

از آنجایی که رشته های عصبی حس درد هم مثل رشته های عصبی حرکتی دارای غلاف ضخیم هستند بلافاصله پس از حرکت دادن عضو خواب رفته درد سراغ تان می آید، این حس درد در واقع همان حس «سوزن سوزن شدن» یا «گزگز کردن» است.

چرا ماساژ مفید است؟

زمانی که حس درد در اندام ایجاد می شود یعنی حس آن در حال برگشت است راهی برای رهایی از درد این حالت وجود ندارد اما ماساژ می تواند شدت آن را کمتر کند. گاهی در زمان برگشتن حس به عضو خواب رفته ممکن است حس سوزش یا خارش در عضو خواب رفته داشته باشید که با خاراندن هم برطرف نمی شود پس دست یا پای خواب رفته تان را نخارانید و آن را ماساژ دهید تا حس آن کاملا برگردد و زمانی که حس آن عضو به طور کامل برگشت حس خارش آن هم از بین خواهد رفت.

اگر احساس کردید که خواب رفتن دست یا پای تان زیاد طول کشیده یا اگر می خواهید سریع تر خواب رفتگی را درمان کنید جدا از ماساژ عضو خواب رفته می توانید گردن تان را هم ماساژ دهید تا دست خواب رفته تان سریع تر از خواب در بیاید یا اگر پای تان خواب رفته کمرتان را ماساژ دهید.

اگر همه این ها فایده ای نداشت تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که صبر کنید و باز هم صبر کنید، البته یادتان باشد دفعه بعد روی آن دست یا پای تان که این دفعه خواب رفته نخوابید.

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد