یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 2 توسط 0 نفر)

اعتیاد به اینترنت و ترک ان

به نام خالق سرزمین ایران

این روزها افراد مسن، جوانان، نوجوانان و حتی کودکان با مسئله ای به نام اینترنت و فضای مجازی روبرو هستند. که متاسفانه با گذشت چندین سال از ورود این فناوری به خانه هایمان هنوز فرهنگ استفاده صحیح از اینترنت جا نیفتاده است. در این بحث ما افرادی که از اینترنت استفاده میکنند را به ۲ دسته تقسیم کرده ایم :

دسته اول افرادی هستند که تازه با این فضا اشنا و وارد این جهان شده اند و دسته دوم افرادی هم ساعات بسیار زیادی از عمر خود را در فضای مجازی پشت سر گذاشته اند.

در اینجا برای اولین بار در پایگاه مذهبی دارالشیعه قصد داریم به چند توصیه ساده اما عملی برای هر دو دسته از عزیزان بپردازیم:


۱- در زندگی الویت بندی کنید
قطعا هر شخصی در زندگی خود به یکسری از فعالیت ها، برای تامین آینده و زندگی بهتر، نیاز بیشتری دارد. دیگر خسته شده ایم از بس خواندیم و شنیدیم " درستو بخون این چیزا فایده ای برات نداره " اما چه میشه کرد…این نصیحت حقیقت است و حقیقت هم تلخ . . .

شاید روزهایی را پشت سر بگذاریم که در ان روز مشکلات خاص و ناگهانی برایمان پیش خواهد امد ( آمدن میهمان؛ کمک در خانه؛ مشکل برای اعضاء خانواده و…) که فرضا در ان روز فقط ۴ ساعت وقت ازاد در اختیار داریم. حال این ۴ ساعت باقی مانده باید به چه فعالیتی اختصاص یابد؟ رفتن به لاین و ویچت و چت روم ها و خوشگذرانی در سایت ها یا اینکه باید به مهمترین دغده زندگیمان (همان راه اصلی) اختصاص یابد؟

مسلما برای یک محصل (چه دانش آموز و چه دانشجو) مسائل درسی و دانشگاه در الویت قرار دارد. برای یک شخص ورزشکار که از این طریق امرار و معاش میکند تمرین های روزانه در الویت قرار دارد و به همین صورت سایر افراد. البته اگر هدف موفقیت باشد.

با الویت بندی ابتدا  فعالیت های اصلی زندگی را انجام داده و اگر فرصتی باقی ماند به فرعیات اختصاص خواهید داد. 

خلاصه : پس برای قدم اول؛ همین الان مشخص کنید که مهمترین دغدغه اصلی  و بهترین راه رسیدن به موفقیت شما چیست و در تمام روزها، چه پرمشغله و چه کم مشغله آن را در الویت قرار دهید.

۲-برنامه ریز باشید
به سرعت سپری شدن زمان و جذاب بودن دو مورد از اصلی ترین خصوصیت های اینترنت میباشد.
قبل از اتصال به اینترنت؛ برنامه مکتوب تهیه کنید. نباید کار سختی باشد. یک قلم و یک کاغذ و یک مدیر میخواهد فقط. باور کنید نوشتن برنامه بر روی کاغذ با دستان خودتان اعجاز میکند. حتی الامکان کارهای روزانه خود را در هر زمینه یاد داشت کنید و کمتر از موبایل و نت های مجازی استفاده کنید.

من برنامه امروز خود  را به عنوان نویسنده این مطلب برای مثال اینجا قرار میدهم:

ساعت ۱۰ الی ۱۳   رسیدگی به مسائل سرور و بررسی مشکلات پیش امده و همچنین گفتگو با دوستان

ساعت ۱۷ الی ۲۳ تهیه مطالب برای سایت دارالشیعه و تحقیق درباره صحت و  جمع اوری اطلاعات ان

در برنامه ریزی فوق هر دو خصوصیت فضای مجازی به خوبی قابل مهار است.

ویژگی اول که همان گذرا بودن زمان بود؛ را با خود اتمام حجت کنید که مثلا ساعت ۲۳ چه مطلب تهیه شده باشد و چه ناقص باشد؛ باید اتصال قطع شود(تحت هر شرایطی)

و دومین ویژگی خاصیت جذاب بودن و گستردگی ان است. شاید برایتان پیش امده باشد که برای تحقیق درباره یک موضوع خاص وارد سایت ها شدید اما وقتی به خود امده اید متوجه شدید به کجاها که نرفته اید!! پس نوع فعالیت در اینترنت مانند برنامه فوق( قسمت قرمز رنگ) حتما قید شود و به شدت بر روی ان پا فشاری کنید و از مسیر برنامه خارج نشوید.

خلاصه : با درج زمان (قسمت آبی رنگ) خاصیت گذرا بودن و با درج نوع فعالیت (قسمت قرمز رنگ) خاصیت مهیج و جذاب بودن اینترنت را به افسار بکشید.

۳-از سایر فعالیت ها هم استفاده کنید
یکی از بهترین فعالیت ها کتاب خوانیست. کتاب های مورد علاقه خود را تهیه کرده و روزانه چند صفحه از ان را مطالعه کنید. لذتش کمتر از وبگردی نیست.

ورزش کردن. روزانه برای ورزش کردن فرصتی باقی بگذارید.

راه های مقابله با اعتیاد اینترنتی

پایان کار
و در انتها اضافه میکنم که این مطلب  برای عزیزانی تهیه شده است که بیشتر برای وقت گذرانی و تفریح پا به این دنیای جدید گذاشته اند.

کنار امدن با این فناوری کار  مشکلی نیست. فقط کمی همت و ذکاوت میخواهد که بینش صحیحی نسبت به این عرصه داشته باشید. تمامی عزیزانی که ما را در پایگاه مذهبی دارالشیعه یاری میکنند؛ دانشجو میباشند. اما با این حال واقعا هم در عرصه وب نویسی و هم در زمینه درسی خوش درخشیده اند. و این امر را فقط مدیون برنامه ریزی و فرهنگ استفاده صحیح از امکانات هستند.

امیدواریم که شما عزیزان با مطالعه مقاله فوق قدر تک تک لحظات عمر با ارزش خود را بیشتر از پیش بدانید و با نظرات سازنده ما را دلگرم و یاری کنید.

منبع : پایگاه مذهبی دارالشیعه

نشر مجدد: رسانه جادوی کلمات

http://jadoykalamat.ir

/

 

 

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد