پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 1 توسط 0 نفر)

 

دل درد نوزادان میتواند علل بسیاری داشته باشد که ما در مقاله پیش رو به مهم‌ترین علل اشاره می‌کنیم و راه درمان خانگی آنها را نیز به شما میگوییم. اگر بچه شما کمتر از 5 ماه دارد و بيش از حد و به طور غيرقابل بازرسی براي بيش از سه ساعت پشت سر هم يا بيشتر روزهاي هفته گریه میکند احتمالا کولیک دارد.علت های مهم دل درد نوزادان و روش درمان

علت های مهم دل درد نوزادان و روش درمان

 

زماني که يک بچه تندرست به طور غيرقابل بازرسی گريه مي کند, مي گويند قولنج يا کوليک کرده هست. اگر بچه شما کمتر از 5 ماه دارد و بيش از حد و به طور غيرقابل بازرسی براي بيش از سه ساعت پشت سر هم يا بيشتر روزهاي هفته دست کم براي سه هفته گريه مي کند و هيچ توضيح پزشکي براي اين موضوع وجود ندارد, او قولنج کرده هست. بدبختانه هيچ درماني براي قولنج نيست.

 

والدين و پزشکان سعي مي کنند راههاي مختلفي براي آرام کردن بچه و قطع کردن گريه او ارائه دهند. اما خبر مفید اينجاست که بيشتر بچه ها بين سه تا چهار ماهگي پيشرفت قابل توجهي داشته و وقتي پنج ماهه مي شوند, ديگر قولنج نمي کنند.

 

علائم دل درد:
– نوزاد گریه میکند.
– پاهایش رو به سمت داخل جمع می‌کند.
– مشتهایش رو گره می‌کند.
– عضلات شکم رو منقبض می‌کند.
– دل درد می‌تواند تا ۳ ساعت در روز طول بکشد.

 

عوامل کارساز در ایجاد نفخ و دل پیچه نوزاد :‌
علت دل درد نوزاد,پیش گیری از دل درد نوزاد

قرار گرفتن نوزاد در اوضاع غلط باعث نفخ و دل درد نوزاد می‌شود

 

• شیردهی غلط و خارج نشدن باد حلق پس از شیرخوردن, باعث نفخ و دل پیچه نوزاد می‌شود.

 

• شیردهی و هم‌چنین قرار گرفتن نوزاد در اوضاع غلط و بلع هوا, باعث بروز سکسه و نفخ می‌شود.

 

• مادر هنگام شیر دادن به طفل دچار استرس و نگرانی شده باشد که خود این موضوع روی مقدار شیر و هم‌چنین روی نفاخ شدن شیر تاثیر مستقیم می‌شود.

 

• گاهی رخداد میوفتد که نوزادی به علت گرما گریه می‌کند و والدین گرسنگی را برای وی تشخیص و شروع به شیر دادن می‌کنند که این خود دشوار را تشدید می‌کند.

 

• حساسیت روده اي که گاهی با مصرف شیر خشک و شیر مادر رخداد میوفتد .به علت مشغله و دشواری های مادر و عدم به موقع تغذیه طفل توسط شیر مادر و بهره گیری از شیر خشک باعث می‌شود تا نوزاد دچار دل درد و دل پیچه هاي سخت همراه با یبوست شود.

 

• نوزادان و خردسالان معمولاً در هنگام خوردن شیر یا غذا, هوای زیادی می‌بلعند و به همین علت دچار نفخ روده و گردهمایی گاز در دستگاه گوارش می شوند که در نتیجه باعث نفح و دل درد خواهد شد.

 

•باید دقت داشت که مادر از هر نوع تنوعی برای تغذیه خود بهرمند باشد نوزاد حدود 2 ساعت بعد شیر را با همان مزه مواد خوراکی توسط مادر مینوشد که گاهی موادی مثل: شیر, حبوبات, غذاهایی مثل: قورمه سبزی, کله پاچه, جگر شیر را نفاخ کرده و نوزاد را در هضم شیر با این تنوع مزه و مزه دچار اشکال میکند.

 

1- به نوزاد در 28 روز اول تولد بین 8 – 12 بار در 24 ساعت شیر بدهید. یعنی هر 1/5 – 2 ساعت یک نوبت شیر داده شود. بعد از ماه اول بین 6 – 8 نوبت در 24 ساعت کافی هست اگر نوزاد در هر نوبت شیر کافی بخورد شیر به مدت 1 – 4 ساعت در معده او باقی می‌ماند.

 

2- اگر مادر بعضی از سبزی ها مخصوصا خانواده کلم, غذا هاي دارای حبوبات « نخود, لوبیا, عدس, ماش, بادام کوهی و …. » را مصرف کند موجب پیدایش گاز در روده هاي نوزاد میگردد مصرف شیر گاو یا پاستوریزه, لبنیات چندان, غذا هاي ترش و میوه جات « مرکبات, گوجه فرنگی » که حالت اسیدی دارد سبب پیدایش گاز و حساسیت در نوزاد میشود.

 

لذا مادری که نوزادش دردهای شکمی دارد ابتدا باید غذا هاي ذکر شده در بالا را مصرف نکند و سپس یکی یکی این غذا ها را بخورد هرکدام که باعث درد کولیکی در نوزاد شد مادر باید 4 ماه اول تولد آن غذا را از رژیم خوراکی خود حذف کند. مصرف میوه هاي شیرین و نوشابه هاي گاز دار توسط مادر دشوار طفل را بدتر مي نماید.

 

3- مادر بین شیر دادن و بعد از شیر خوردن, نوزاد را بغل کند تا طفل آروغ زده و بادگیری انجام شود.

 

4- گاهی هوا در معده نیست ولی در روده ها هست لذا مالش دادن شکم طفل و خم کردن پاهای طفل روی شکمش سبب جابجایی گاز در روده ها میشود و درد نوزاد تخفیف مییابد.

 

5- خواباندن نوزاد بطور دمر روی بازوان مادر در حالی که چانه نوزاد روی دست مادر و پاهای او از هم جدا هست موجب دفع گاز و آرامش نوزاد میشود.

 

6- چون سیستم عصبی طفل نارس می‌باشد لذا صدای « جارو برقی, ماشین لباسشویی, » لزرش خوردن, حرکت دادن طفل, سوار کردن در خودرو و رانندگی درد ها را کم یا متوقف می‌کند.

 

7- لزرش دادن و راه رفتن و لالایی خواندن موجب آرامش طفل می‌گردد.

 

8- طفل را روی دست و بازوی خود بخوابانید و به آرامی پشت وی را مالش دهید احتمالاً آرام شود.

 

9- طفل را به خود بچسبانید تا احساس امنیت و آرامش نماید.

 

10- گهواره یا ننی ممکن هست به آرامش طفل کمک نماید.

 

11- بهره گیری از بابونه و شیرین بیان کارساز هست.

 

12- داروی سایمتیکون برای درمان کولیک نوزادی اثر خوبی دارد.

 

13- گریپ میکسچر وگل گریپ در درمان کولیک نوزادی اثر دارد.

 

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد