یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 1 توسط 0 نفر)

چک لیست طراحی برند

در این چک لیست طراحی برند با طرح چند سوال کلیدی ، شما را با ابعادی از برند موجودتان که ممکن است به آن توجه نکرده باشید بیشتر آشنا می‌کنیم.
در مورد برند سازی یا برندینگ این روزها زیاد می شنویم و جای خوشحالی دارد که اهمیت برندینگ برای جامعه ایرانی روشن شده و مدیران ایرانی کم کم در پی حرکت به سمت برخورد جدی تر و علمی تری با این مقوله هستند.
در این نوشته که چک لیست طراحی برند نام گذاشته ایم سعی داریم با طرح چند سوال کلیدی ، شما را با ابعادی از برند موجودتان که ممکن است به آن توجه نکرده باشید بیشتر آشنا کنیم.
طراحی برند
به سوالات زیر با بله یا خیر پاسخ دهید و چک‌لیست برند خود را بر اساس آن شکل دهید.


۱- آیا مشتریان هدف خود را در ابعاد زیر به طور کامل مشخص کرده اید؟
- مشخصات سنی و جنسی
- سبک زندگی
- ارزش ها
- علایق
- میزان استفاده از محصول و رفتارهای خرید
- آیا این مشتریان با توجه به موارد زیر هدف خوبی برای برند شما هستند؟
-اندازه بازار،سوددهی ونرخ رشد
-اهمیت تعهدات برند شما برای آنها
-هماهنگی آنها با ارزش های برند شما
-توانایی فروش محصولات جانبی با استفاده از نام برند
-وفاداری بالقوه به برند


۲- آیا بینش عمیقی از ارزش های مشتریان وانگیزاننده های آنها دارید؟
۳- آیا روش های نامشهودی به منظور ایجاد ارزش برای مشتری در نظر گرفته اید؟
۴- آیا بازار را به طور دائم برای سنجش تغییرات در بخش های زیر رصد میکنید؟
-بخش بندی مشتریان
-ارزش ها علایق ونیازهای مشتریان
-رفتارهای خریدمشتریان
-رفتارهای رقابتی


۵- آیا میتوانید یک چهارچوب داوری در مورد توان رقابتی برندخودتان ارائه کنید؟
۶- آیا نقشه مشخصی برای ارائه منافع کلیدی به مشتریانتان در برابر تلاش های رقبایتان برای ارائه همان منافع، دارید؟
۷- أیا درک درستی از بخش های زیر که برند شمادر آنها عمل می کنند دارید؟
-بخش های مختلف بازار
-سیستم رقابتی


۸- آیا درک درستی از فرایندهای تصمیم گیری که مشتریان برای انجام خرید از شما به کار میگیرند دارید؟
۹- آیا میدانید رقبای شما چه منافعی در ذهنیت مصرف کنندگان دارند؟
۱۰- آیا درک درستی از کارهایی که رقبایتان انجام می دهند وشما نباید انجام دهید دارید؟
۱۱- آیا به تفاوت برداشت هایی که بخش های مختلف بازار از برند شما دارند واقف هستید؟
۱۲- آیا برند شما وابسته به وجود تعدادی مصرف کننده اولیه است؟
۱۳- آیا برای برند خودتان مشتری هدف،ماهیت،نقش،تعهد وشخصیت تعریف کرده اید؟
۱۴- اگر برند شما در حوزه کاری خود پیشرو نیست آیا میتوانید روشی برای باز تعریف یا بازتولید ساختار آن به منظور پیشرو شدن آن در بازار تعریف کنید؟
۱۵- آیا میدانید مهمترین مشکلی که برند شما از مشتریان حل کرده است چیست؟
۱۶- آیا دقیقا میدانید چه چیزی در تاریخچه برند شما بوده است که آن را در موقعیت کنونی قرار داده است؟
۱۷- آیا چشم انداز یا رویایی برای برند خود دارید؟آیا میدانید در آینده به کجا میخواهید برسید؟
۱۸- آیا میدانید برند شما چه داستانی برای گفتن دارد؟آیا میتوانید افسانه برند خود را توضیح دهید؟
۱۹- آیا برند شما زنده است ومیتواند افسانه بسازد؟
۲۰- آیا برندشما پویاست؟آیا برندتان درحال یادگیری،رشد ونمو ،هماهنگی وبهبود هست یا نه؟
۲۱- آیا از خصوصیت های غیر وابسته با زمان مرتبط برندتان آگاهی کافی دارید؟
۲۲- آیا ماهیت برند شما الهام بخش است؟وآیا به اندازه کافی عینی هست که بتواند در ذهن مشتری ماندگار شود؟
۲۳- آیا برند شما باور ها،ارزش ها وتمایلات و رفتارهای بخصوصی را مجسم میکند که به طور گسترده تحسین و تمجید شود؟
۲۴- آیا خود شما در مورد آنچه که برندتان برای آن ساخته شده است ذهنیت شفافی دارید؟
۲۵- آیا می توانید یک کلمه ای را که برندشمادر ذهن مشتری تداعی میکند نام ببرید؟
۲۶- آیا می دانید اگر برندشما از بین برود مشتری دقیقا چه چیزی را از دست خواهد داد؟
۲۷- آیا می دانید برند شما با کدام یک از مهمترین نیازهای بشر در ارتباط است؟
۲۸- آیا برند شما با استفاده از تسلط بر منافع اصلی حوزه کاری خود بر آن حوزه تسلط یافته است ؟ ویا آیا برند شما رهبری حوزه خود را با در دست داشتن اصلی ترین منافع کلیدی بازار کسب کرده است؟
۲۹- آیا برند شما کار بسیار مهمی برای مشتریانش انجام می دهد؟آیا برند شما ذهنیت مشتریان را در دست دارد؟
۳۰- آیا تعهد برند شما باور پذیر است؟
۳۱- آیا میتوانید به آسانی شواهدی بر صحت تعهدات برند خودتان بیان کنید؟
۳۲- آیا توانسته اید آن بخش کلیدی برند خودتان را که برای رقیبانتان غیرقابل رویت است،شناسایی کنید؟ (این منافع به سختی قابل تقلید از سوی رقبا هستند)
۳۳- آیا برندتان را آنقدر وسیع تعریف کرده اید که در یک حوزه مشخصی از محصولات بتواند زنده بماند وبرای تغییرات آینده انعطاف لازم را داشته باشد؟
۳۴- آیا آن عنصری از برندتان را که ممکن است باعث محدودیت هایی برای رشد آینده برندتان شود را به خوبی شناسایی کرده اید؟آیا برنامه مشخصی برای چیرگی بر این محدودیت ها بدون از دست دادن مشتریان فعلی دارید؟
۳۵- آیا برند شما برای حفظ تعادل بین ایجاد سابقه قوی و ایجاد نوآوری برای آینده برنامه ای دارد؟
۳۶- آیا متمرکز سازی حوزه کاری برندتان را به منظور شفاف سازی تعریف برندتان و به دست آوردن سهم مناسبی از بازار،در نظر گرفته اید؟
۳۷- آیاسیاستی برای دوری جستن از کسب وکارهایی که با برند شما همخوانی ندارند،در نظر دارید؟
۳۸- آیا ویژگی هایی از محصول یا خدمتتان را که ارزش چندانی برای مشتریانتان ندارد ونقشی در تقویت تعهد برندتان ندارد شناسایی و برای از بین بردن آنها برنامه ای چیده اید؟
۳۹- آیا استراتژی برندتان با تعهدتان،با قیمت گذاری محصولاتتان،نحوه توزیع وارتباطاتتان هماهنگی دارد؟
۴۰- آیا سبد برندتان را طراحی کرده اید که شامل ساختار زیر برندهایتان است؟
۴۱- آیا سلسله مراتب در برندتان برای مشتریان به قدر کافی ساده وقابل فهم هست یا نه؟(معمولا بیشتر از دوسطح نباید باشد)
۴۲- وقتی سلسله مراتب برندتان شامل دوسطح یا بیشتر است آیا میدانید مشتریانتان از کدام اسم برای نامیدن محصولی که ارائه داده اید استفاده می کنند؟
۴۳- آیا قاعده ای برای خود دارید که چه موقع از برند موجود استفاده کنید ویا چه موقع از برند جدید استفاده کنید؟
۴۴- آیا مطمئن هستید که همه زیربرندهایتان از هم متمایزند؟آیا دو زیربرند در سبد برندهایتان وجود دارد که یک نیاز واحد از مشتریانتان را برآورده می کند؟
۴۵- آیا زیربرندهایتان به اندازه کافی با هم تفاوت دارند که مشتریانتان آنها به خوبی تمایز دهند؟
۴۶- آیا از برندهای موجودتان برای برآورده کردن نیازهای مشتریانتان و ورود به حوزه های جدیداستفاده می کنید تا بتوانید از حداکثر بازده ارتباطاتی استفاده کنید؟
۴۷- آیا به طور افزاینده ای از نام اصلی شرکتتان به عنوان برند مادر استفاده می کنید؟
۴۸- آیا بیشتر زمان خود را صرف خلق مزیت های رقابتی می کنید یا سعی می کنید برندتان را با حرکت های رقابتی مطابقت دهید؟
۴۹- آیا به برندتان به قدری خوب موضع گیری کرده است که رقیب وجانشین قابل توجهی برای محصول یا خدمتتان وجود نداشته باشد؟
۵۰- آیا می دانید که رقبای شما در فرایند اصلاح موضع برندخودشان جایگاه برندشما را چگونه تغییر می دهند؟آیا به شیوه رقبایتان در اصلاح موضعشان آگاهی کافی دارید؟آیا در این مورد واکنش سریعی نشان می دهید؟

مترجم: علی برهانی

منبع: اینجا

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد